Dosen STIE Syariah Bengkalis Terima Penghargaan dari PM Malaysia

Dosen STIE Syariah Bengkalis Terima Penghargaan dari PM Malaysia

22 Desember 2023
PM Malaysia Anwar Ibrahim saat menyerahkan penghargaan pada Muhammad Isa Selamat

PM Malaysia Anwar Ibrahim saat menyerahkan penghargaan pada Muhammad Isa Selamat

RIAU1.COM - Usai menerima Anugerah Tokoh Penerbitan Prolifik Rumpun Melayu (Anugerah Khas UNESCO KL WBC 2020), kali ini Muhammad Isa Selamat, dosen STIE Syariah (Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Syariah) Bengkalis, kembali meraih penghargaan Rakan Strategik Pembangunan Buku Wilayah Rumpun Melayu.

Penghargaan ini dianjurkan Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN) Malaysia sempena Anugerah Buku Negara Tahun 2023. 

Penghargaan diserahkan oleh Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berhormat, Dato' Seri Anwar Bin Ibrahim, bertempat di Dewan Tuanku Canselor  Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim Perak Darul Ridzuan, Kamis 21 Desember 2023.

Dalam anugerah tersebut, Muhammad Isa Selamat menerima penghargaan pada  kategori Anugrah Perdana dari tiga kategori yang diberikan.

Menurut Tan Sri Prof Datuk Wira Dr Abdul Latiff Abu Bakar selaku Pengurusi Lembaga Pengelola Yayasan Pembangunan Buku Negara (YPBN), penghargaan ini diberikan dalam upaya memartabatkan kegiatan penulisan dan penerbitan buku yang melibatkan tokoh penulis di wilayah Rumpun Melayu. 

Selain dari Kabupaten Bengkalis Riau  Indonesia, Penghargaan yang sama juga diberikan kepada Dosen  Fatoni Universiti Thailand, Dr Suraiya Chapakiya dan tokoh penulis dari beberapa universiti  yang ada di Malaysia.

Dalam majlis yang di hadiri lebih 4000 orang mahasiswa dan peserta anugrah tersebut, Dato' Seri Anwar Ibrahim menyatakan pentingnya inovasi dalam penulisan karya buku  untuk membangkit minat membaca bagi masyarakat, dosen dan mahasiswa di era pasca normal ini, agar terlepas dari belenggu kejumudan dalam menginterfrestasi pemahaman ideologi keilmuan.*